Recenzia knihy: Mierové vzdelávanie od ľudu

Mierové vzdelávanie od ľudu, editoval Ian M. Harris. Zväzok v sérii: Peace Education, editori Laura Finley & Robin Cooper, Information Age Publishing, 2013, 322 s., 45.99 USD (brožovaná verzia), 85.99 USD (pevná väzba), ISBN 978-1-62396-349-1

[ikona type = ”glyphicon glyphicon-share-alt” color = ”# dd3333 ″] Ďalšie informácie a zakúpenie „Mierového vzdelávania od najnižšej úrovne“ nájdete vo vydavateľstve Information Age Publishing.

[well type = ””]
Poznámka redaktorov: Tento prehľad je jednou zo série publikovaných v rámci Globálnej kampane za mierové vzdelávanie a In Factis Pax: Journal of Peace Education and Social Justice smerom k podpore štipendia na podporu mieru. Tieto recenzie sú z Vydavateľstvo informačného veku Séria Mierová výchova. Séria mierového vzdelávania IAP, ktorú založili v roku 2006 zakladajúci redaktori Ian Harris a Edward Brantmeier, ponúka rôzne pohľady na teóriu, výskum, vývoj učebných osnov a prax v mierovom vzdelávaní. Je to jediná séria zameraná na mierové vzdelávanie, ktorú ponúka akýkoľvek významný vydavateľ. Kliknite sem a dozviete sa viac o tejto dôležitej sérii.
[/ studňa]

Bredaktor a prispievateľ, ktorý používa Ian Harris, spojí štrnásť správ z prípadových štúdií mierového vzdelávania z celého sveta Mierové vzdelávanie od ľudu (2013) zostaviť súhrn práce pedagógov, aktivistov a akademických pracovníkov v mierovom vzdelávaní. Kniha ponúka zbierku príbehov z prvej ruky, kvalitatívny a kvantitatívny výskum a kontextovú analýzu snáh o mierové vzdelávanie a výziev, ktorým čelia pedagógovia, aktivisti a akademici, ktorí sa usilujú o budovanie udržateľnejšieho mierového sveta.

Z rôznych inštitúcií po celom svete, Mierové vzdelávanie od ľudu ponúka relatívnu rozmanitosť prispievateľov. Zahrnutý je výskum na Jamajke, Mexiku, Filipínach, Salvádore, Belgicku, Ugande, Spojených štátoch, Kanade, Južnej Kórei, Indii, Španielsku, Nemecku, Japonsku a kapitola o práci Medzinárodného červeného kríža. Harris oslovil svoje siete po „príbehoch o tom, ako občania na miestnej úrovni rozvíjali mierové vzdelávacie iniciatívy s cieľom informovať spoluobčanov o nebezpečenstve násilia a prísľubu mieru“ (xi), hoci Harrisove kritériá pre výber článku nie sú uvedené. , ani nie je zrejmé, či v priebehu jeho procesu boli zadržané nejaké podania. Mierové vzdelávanie od miestnej kolaboratívny charakter ponúka rámec pre ďalší rast v oblasti mierového vzdelávania.

Od programov riadenia konfliktov na základných školách, cez mierové vzdelávanie na univerzite až po úvahy o múzeách ako centrách poznávania mieru, kapitoly knihy podrobne popisujú rôzne metódy výučby a poznávania mieru a prostredníctvom mieru, ako aj niektoré z nich prekážky brániace úsiliu o mierové vzdelávanie na celom svete. Kapitoly ponúkajú pohľad na najlepšie postupy pri zvládaní výziev, ktoré môžu vzniknúť pri budovaní úspešných mierových vzdelávacích programov od základov.

Vlákno, ktoré spája každý článok, je koncept každého programu alebo príkladu mierového vzdelávania v knihe, ktorý je „ľudový“. Z tohto idealizovaného zväzku uberá vágnosť, ktorou Harris definuje najnižšiu úroveň. Harrisova najinformatívnejšia definícia mierového vzdelávania na miestnej úrovni, ktorú inšpiroval jeho priateľ Antonio Poleo, znie:

Skupiny ľudí neformálne sa stretávajúce ... s využitím taktiky mierového vzdelávania na zlepšenie svojich mierových programov. Niektoré sponzorovali konferencie; niektoré učili dospelých; iní písali informačné vestníky, organizovali zhromaždenia, propagovali multikulturalizmus a antiimperializmus, spochybňovali rasizmus a / alebo vkladali do svojich lekcií mierové koncepcie (Harris 2013, x).

Podľa tejto definície by sa veľmi malá práca na mierovom vzdelávaní nepovažovala za základné organizácie a veľká časť všeobecného aktivizmu na miestnej úrovni by sa považovala za prácu na vzdelávaní v mieri. Niekoľko prípadových štúdií zahrnutých v tejto zbierke odráža programy sponzorované štátom alebo výrazne inštitucionalizované mimovládne organizácie a len veľmi málo kapitol odráža prácu definovanú Harrisom vo vyššie uvedenom citáte. Harris lepšie objasňuje svoje vnímanie miestnej práce, možno nechtiac, keď popisuje: „ľudia na celom svete používajú vzdelávacie nástroje na oslobodenie sa od ľudského utrpenia spôsobeného priamym a štrukturálnym násilím“ (Harris 2013, x). Aj podľa tejto definície Harris meria úspech mierového hnutia na miestnej úrovni podľa jeho schopnosti ovplyvňovať štátneho činiteľa alebo vládu, čo vedie k určitému zmätku v súvislosti s významom „miestnych ľudí“ pre túto zbierku, keď sa zameriava na centrálnosť mierového vzdelávania v širšom zmysle. rovnako dobre by slúžilo na spojenie kapitol.

Napriek svojej šírke a obsahu napriek tomu medzi kapitolami pretrvávajú určité nezrovnalosti v kvalite písania a dizajnu. Táto kritika však nemení hlavný cieľ Mierové vzdelávanie od ľudu, ktorá má pozdvihnúť a poskytnúť prípadové štúdie na preskúmanie a inšpiráciu pre budúce programovanie.

Táto kniha je ideálna pre úvodné kurzy mierového vzdelávania na pregraduálnej alebo postgraduálnej úrovni a jednotlivé kapitoly je možné podľa potreby načítať pre čítanie kurzu. Slúži vychovávateľom mieru na voľnej nohe ako pripomienka práce, ktorú vykonávajú krajania mieru po celom svete. V úvode aj v kapitole venovanej spolupráci sa Harris vracia k vzájomne závislému vzťahu medzi mierovými aktivistami, mierovými výskumníkmi a mierovými pedagógmi (Harris & Howlett, 2013). Táto téma sa objavuje v celej knihe, pričom každá kapitola predstavuje prienik týchto identít pedagóg-ako-aktivista, pedagóg-ako-výskumník. Tento text poskytuje hodnotu pri zdieľaní užitočných nápadov pre pedagógov mieru v komunitných organizáciách pracujúcich pre sociálnu spravodlivosť a mier prostredníctvom vzdelávania, ako aj pre tých akademikov, ktorí sa snažia identifikovať a formulovať silné stránky a výzvy, ktorým čelia pedagógovia mieru. Vzhľadom na to, že mier zostáva neustálym bojom v rozsiahlych a rozmanitých komunitách, je utešiteľné mať rezonujúce programové nápady, príbehy aktivistov a pripomienky, že mieroví pedagógovia pokračujú v pôsobivej práci na celom svete.  Mierové vzdelávanie od ľudu ponúka nielen lekcie z celého sveta týkajúce sa prekonávania výziev pri implementácii mierových vzdelávacích programov na miestnej úrovni, ale poskytuje aj plán dokumentovania a zostavovania rozmanitých skúseností pre budúce generácie vodcov a inovátorov mierového vzdelávania.

Mallory Servais
Vysoká škola učiteľov, Columbia University
[chránené e-mailom]