Recenzia knihy: „Vzdelávanie v rozvoji: zväzok 3“ od Magnusa Haavelsruda

Magnus Haavelsrud, „Vzdelávanie v rozvoji: zväzok 3“
Oslo: Aréna, 2020

je možné zakúpiť na amazon.com

Úvod / Prehľad knihy

V tejto knihe o mierovom vzdelávaní - „vývoj“ v množnom čísle - je inšpirovaný švédskym sociálnym vedcom Gunnarom Myrdalom, keď - pri kritike dominantného myslenia v ekonómii v 60. rokoch - opísal vývoj ako vzostupný pohyb kvalitatívnych hodnôt v spoločnosti a vo svete. Táto kniha považuje mier za hodnotu. Podľa nedávnej teórie Johana Galtunga je mier budovaný prostredníctvom vzostupných pohybov spravodlivosti a empatie, ako aj procesov liečenia minulých a súčasných tráum v kombinácii s nenásilnou transformáciou konfliktov. Tieto mierové kvality možno skúmať na všetkých miestach a v rôznych dobách, od každodenného života až po globálnu úroveň. Tvrdí sa, že vzdelávacia energia zdola a politická energia zhora majú tendenciu hľadať harmóniu - dokonca aj v kontextoch silného antagonizmu medzi kultúrami a štruktúrami. Táto dynamika sa môže prejaviť v kritike a boji proti problémovým kontextovým podmienkam, ako aj v konštruktívnych nápadoch a plánoch, ako je možné tieto podmienky zmeniť. Kultúrny hlas vzdelávania má preto politický význam poukazujúci na potrebu transformácie problémových - niekedy násilných - kontextových podmienok. V prípade, že také okolnosti prevládnu, môže pedagogická činnosť reagovať prispôsobením sa súčasnému stavu - alebo odolávať. Ak takýto odpor nie je možný v rámci formálneho vzdelávania, je vždy možné (v rôznej miere ťažkostí a nebezpečenstva) v neformálnom a / alebo neformálnom vzdelávaní.

V časti 1 sa uvádza, že vzdelávanie v otázkach smerujúcich k väčšiemu mieru je témou transdisciplinárneho rozsahu. Zahŕňa obsah od dyadických vzťahov (a dokonca aj vnútorného mieru) až po ohromné ​​štruktúry na globálnej úrovni. Mikrokultúrne kvality sa stretávajú s kvalitami v globálnych štruktúrach a ich vzťahy sú rozhodujúce pri vytváraní mierového vývoja - ktorý zahŕňa aktérov od jednotlivcov po národné štáty a globálne korporácie, ako aj organizácie na akejkoľvek úrovni / čase. Kapitoly 1 až 3 predstavujú teoretické pohľady na vzdelávanie v oblasti vývoja smerom k mieru, v ktorom zložitosť jeho podstaty predstavuje nielen otázku, čo sa má považovať za platný obsah, ale aj to, ako obsah súvisí s rôznymi formami komunikácie a rôznymi kontextovými podmienkami. V transdisciplinárnych metodikách sú ústredné dialektické vzťahy medzi obsahom, formami a kontextovými podmienkami - ktorých embryonálne korene sa nachádzajú v iniciatívach mierového vzdelávania, ktorých príkladom je boj proti juhoafrickému apartheidu, Borrelliho sociálna práca medzi deťmi na ulici v Neapole a Nomura po celý život. integrované vzdelávanie pochádzajúce z Japonska (kapitola 4).

V časti 2 sa uvádza, že pochopenie vzťahov medzi mikro a makro si vyžaduje rešpektovanie viacerých epistemológií zakorenených v životných svetoch ľudí pri hľadaní ich účasti na vývoji smerom k väčšiemu mieru. Životné svety vykreslené v románoch napísaných mladými juhoafrickými autormi slúžia ako príklady vzájomného vzťahu ľudí pri transformácii od apartheidu k demokracii (kapitoly 5 a 6). Kapitola 7 zdôrazňuje korene súčasných konštitutívnych pravidiel zdedených z minulých impérií a kapitola 8 pojednáva o tom, ako je spoločenská veda stále charakterizovaná multi-paradigmatickým napätím v chápaní moci a poznania.

3. časť sa venuje vzdelávacej politike a metodikám. Kapitola 9 predstavuje rámec tvorby vzdelávacích politík pre účasť, demokraciu a nenásilný občiansky odpor v podmienkach Latinskej Ameriky. Kapitola 10 pojednáva o otázkach nadnárodnej a neoliberalistickej tvorby politiky vo vzdelávaní podporovaných OECD a posledná kapitola prehodnocuje metodológiu učenia sa mieru vo svetle teórie mieru Johana Galtunga.

je možné zakúpiť na amazon.com

Book Review

Howard Richards

Profesor Magnus Haavelsrud, sociológ vzdelávania na Nórskej univerzite pre vedu a techniku, zhromaždil ďalší nepostrádateľný zväzok svojich esejí o výchove k mieru. Majú jedenásť. Kapitola 1, Prehodnotenie výchovy k mieru; Kapitola 2, Osvojovanie si praxe v oblasti ľudských práv; Kapitola 3, Analýza mierových pedagogík; Kapitola 4, Tri korene transdisciplinárnej analýzy v mierovom vzdelávaní; Kapitola 5, Iné, Akadémia, rozvoj a moderna; Kapitola 6, Kontextová špecifickosť v mierovom vzdelávaní; Kapitola 7, Učenie sa o kontextových podmienkach z rozprávania; Kapitola 8, Sila a vedomosti v multi-paradigmatickej vede; Kapitola 9, Komplexný program rozvoja politík v oblasti vzdelávania k participácii, demokracii a občianskemu odporu z nenásilného hľadiska: Prípad Latinskej Ameriky; Kapitola 10, Mierové vzdelávanie, konfrontácia s realitou; Kapitola 11, Prehodnotenie metodiky učenia sa mieru.

Alicia Cabezudo z Národnej univerzity v Rosariu v Argentíne je spoluautorkou kapitol 1 a 9. Oddbjørn Stenberg z univerzity v Tromsø je spoluautorkou kapitoly 3.

Kapitoly knihy, a vlastne celý život jej autora, sú pozoruhodne vytrvalé v snahe usilovne sa usilovať o to, čo je v podstate jedinou otázkou: Čo môžeme urobiť ako ľudia a ako pedagógovia s racionálnymi dôvodmi veriť, že naše činy budú mať výsledky, ktoré zamýšľame? Výsledky, ktoré plánujeme, sa nazývajú Mier. Mier je po Johanovi Galtungovi pôvodne definovaný ako zvýšenie empatie, spravodlivosti, transformácia konfliktov a liečenie traumy. Je to však iba úvodné. Napĺňanie významu týchto štyroch pilierov mieru a ich dopĺňanie o ďalšie perspektívy stále prebieha.

Je potrebné odpovedať na otázku, ako môže vzdelávanie podporovať a možno iniciovať pohyby smerom k väčšiemu mieru. Kľúčový teoretický predpoklad vychádza z Pierre Bourdieu: Objektívny sociálny svet má v priebehu času tendenciu hľadať harmóniu so subjektívnymi dispozíciami ľudí (habitus). V súlade s touto myšlienkovou koncepciou vychádza z prvej kapitoly ako platnej pre všetky kapitoly predpoklad, že vzdelávacia energia zdola a politická energia zhora majú časom tendenciu hľadať vzájomnú harmóniu. Vzdelanie môže byť silou pre zmenu.

Ak nie je uvedené inak, konflikt medzi kultúrou a štruktúrou bude pokračovať, pokiaľ prvý predpisuje to, čo opisuje druhý. Po Galtungovi možno mierové vzdelávanie považovať za trilaterálne. Najprv ide o pochopenie sveta, aký je. Po druhé, ide o budúcnosť, aká bude. Po tretie, ide o zmenu budúcnosti, aby sa viac prispôsobila tomu, čo by malo byť.

Vo svojich metodikách porozumenia alebo „čítania“ sveta sa Haavelsrud a jeho spoluautori veľa učia z metódy kodifikácie a dekodifikácie Paula Freireho. Zopakujúc samotného Habermasa a Freira, považujú subjektívne životné svety učiacich sa za rozhodujúce pre morálne učenie, alebo, podľa freirejskejšej terminológie, svedomitosť. Haavelsrud sa osobitne zaujíma o „čítanie“ životných svetov ľudí, ktorí žijú v násilnom prostredí, v brutálnych diktatúrach a kde autoritárske režimy znemožňujú mierovú výchovu na školách a obmedzujú ju na stránky neformálneho vzdelávania. Napríklad kapitola 9 o politikách vzdelávania, ktorej spoluautorom je Alicia Cabezudo, je všeobecne použiteľná pre demokratické vlády, ktoré si uvedomujú, že prežitie a rozmach demokracie závisí od výsledkov vzdelávania, kam študenti prídu, slovami Haavelsruda „ochrancovia ľudských práv. “ Mierová výchova sa spája s výchovou k ľudským právam a výchovou k demokracii a vláde zákona.

Dôležitou praktickou lekciou je, že naučiť sa zúčastňovať sa diskusií a spoločného uvažovania je dôležitejšie ako závery, ku ktorým môže a nemusí dôjsť. Napríklad, ak by som bol učiteľom na strednej škole vo vidieckom okrese v červenom štáte v USA, bolo by pre mojich študentov dôležitejšie naučiť sa zúčastňovať sa rozumných diskusií a rešpektovať vzájomné príspevky k nim, ako uznať skutočnosť, že Biden získal viac hlasov ako Trump.

Predvídanie budúcnosti si vyžaduje celoživotné zapojenie mierových pedagógov a univerzitných programov, ktoré ich pripravujú, s mnohými témami, o ktorých sa nekonečne diskutuje v spoločenských a prírodných vedách a filozofii a metodológii vedy. Vyžaduje si to ústretové hlasy, ktoré kolonializmus umlčal. Ale aj keď výchova k mieru v zásade obsahuje rôzne paradigmy a rôzne perspektívy, nie je to tak, že by sa dalo niečo predvídať. Je predvídateľné, že ak sa v súčasnosti dominantné makroštruktúry nezmenia, človek spôsobí, že ich biotop bude neobývateľný. Aj keď sa táto konkrétna problematika v tejto knihe nehovorí, zdá sa, že rovnaká absencia výchovy k mieru, ktorá vylučuje diskusiu o ďalších dôležitých otázkach, ktorým čelí ľudstvo, vylučuje kritiku sociálnych síl spôsobujúcich ekologické katastrofy. Rovnaká participatívna demokracia, ktorú praktizuje mierové vzdelávanie na mikroúrovni, bude mať časom tendenciu vytvárať rovnostárskejšie, slobodnejšie a bratskejšie makroštruktúry vedúce k čeleniu, slobodnej diskusii a racionálnemu zvráteniu pochodu ľudstva k ekodevražde. (napríklad s. 155)

Jej odhodlanie usilovať o zmenu budúcnosti, aby sa to, čo bude viac, malo stať normálnym poľom výchovy k mieru. Mier je ideál. Výučba mieru je výučba ideálov.

Podľa slov Haavelsrudovej, ktorá zase cituje Betty Reardonovú: „Mierové vzdelávanie preto nie je len experimentom s myšlienkami, ale zahŕňa aj cieľ konať pre transformáciu seba a sveta. To znamená „… podporovať rozvoj autentického planetárneho vedomia, ktoré nám umožní fungovať ako globálni občania a transformovať súčasný ľudský stav zmenou sociálnych štruktúr a myšlienkových vzorcov, ktoré ho vytvorili.“ (s. 185, citujúci Betty Reardon, Comprehensive Peace Education: Educating for Global Responsibility. New York: Teachers College Press, 1988. s. x)

Limache, Chile 1. februára 2021
Howard Richards

zavrieť