Book Review - Bygg et fredelig samfunn: kreativ integrering av fredsutdanning

Å bygge et fredelig samfunn: kreativ integrering av fredsutdanning, av Laura L. Finley. Et bind i serien: Peace Education, redaktører Laura Finley & Robin Cooper, Information Age Publishing, 2011, 138 s., US $ 45.99 (paperback), US $ 85.99 (innbundet), ISBN 978-1-61735-456-4.

[icon type = ”glyphicon glyphicon-share-alt” color = ”# dd3333 ″] besøk Information Age Publishing for mer informasjon og for å kjøpe "Building a peaceful society"

[brønntype = ””]
Redaktørens note: Denne anmeldelsen er en i en serie som er utgitt av Global Campaign for Peace Education og In Factis Pax: Journal of Peace Education and Social Justice mot å fremme fredsutdanning stipend. Disse vurderingene er av Informasjon Age Publishing's Peace Education-serien. IAP ble grunnlagt i 2006 av grunnleggerredaktørene Ian Harris og Edward Brantmeier, og tilbyr fredsutdanningsserier forskjellige perspektiver på fredsundervisningsteori, forskning, læreplanutvikling og praksis. Det er den eneste serien fokusert på fredsutdanning som tilbys av noen større forlag. Klikk her for å lære mer om denne viktige serien.
[/vi vil]

Bå bygge et fredelig samfunn forsøker en skremmende oppgave på relativt få sider, det å samle og integrere et stort utvalg av ressurser knyttet til fredsbygging og fredsutdanning på tvers av et spektrum av virkeligheter og institusjoner. Forfatteren demonstrerer det omfattende behovet for og anvendelsen av fredsopplæring i systemer som spenner fra politi og domstoler til sport, skoler og frivillige organisasjoner. Hennes omfang er globalt med noe vekt på spørsmål og ressurser i USA. Hennes introduksjon til boken etablerer problemene som ligger til grunn for vold overfor dominatormodellen som er så utbredt i det vestlige samfunnet, spesielt USA.

I kapittel ett sørger hun for at hun og hennes leser opererer fra et felles ordforråd angående fredsskaping og positiv fred, og introduserer partnerskapsmodellen som foretrukket fremfor Dominator-modellen for voksende forhold, forståelse og fred. Hjertet i boka er seks kapitler som utforsker mulighetene for fredsskaping og bruk av fredsopplæring i forskjellige institusjonelle miljøer, nemlig: lov og politi, domstoler og korrigeringer, forebyggingsprogrammer, ideelle organisasjoner og sosiale tjenester, sport, og kort oppmerksomhet til noen få andre institusjoner som blant annet militæret, økonomi og familie. Hun avslutter med å tilby innsikt for veien videre.

Dr. Finley kritiserer militariseringen av politiakademier og distrikter, så vel som andre dominatormodelltilnærminger til kommunale konflikter, behov og tjenester. Hun tar til orde for lederskap for partnerskapsmodell, fredsopplæring og fredsbygging som måter å styrke felles stemme og samarbeid mot et mer rettferdig og rettferdig samfunn.

Finley refererer til et bredt spekter av forskere innen fredsutdanning og gir innsikt og inspirasjon mot større bruk og effektivitet. Hun gir en viktig tråd gjennomgående når det gjelder behovet for å skifte fra dominatormodellsystemer til partnerskapsmodellstrukturer og strategier. Arbeidet hennes er kortfattet og lesbart, lidenskapelig og likevel akademisk. Hun har dannet et omfattende nettverk blant talsmenn for fredsopplæring, og hun bruker dette nettet til å informere leserne.

Til tross for forfatterens stipend i feltet, har boken mange underskudd som det er vanskelig å overse. Jo større problemer med Å bygge et fredelig samfunn er følgende: bokens publikum er uklart, forfatterens stemme er lite bevis, rekkevidden til boken er for stor for dens lengde, fredsbyggende utøvere som rammer stipendet fra feltet, er for få, og den engasjerende kunsten å fortelle er nesten helt fraværende. Det er noen få andre mindre kritikker som vil følge, men disse fem krever primær oppmerksomhet.

For det første har Dr. Finley antagelig inngått et samarbeid med dette forlaget for å gi en ressurs for klasserom for høyere utdanning, og likevel ser hun ut til å være mer interessert i å påvirke endring blant dominerende systemer, og kan derfor prøve å fange oppmerksomheten til ideelle organisasjoner eller fredsorganisasjoner. Siden organisasjoner har en tendens til å ha en spesifikk urettferdighet eller et problem de prøver å svare på, er det lite sannsynlig at hennes kortvarige vurdering av hver type institusjon vil være nyttig. At studenter i fredsutdanning til slutt vil være ansvarlige for fredsarbeid og utdanning er åpenbart, men det er usannsynlig at hennes skrivestil vil stimulere lavere grad av interesse eller få kontakt med måten de pleier å lære. Derfor forblir det potensielle publikummet i boka uklar eller muligens misfornøyd.

For det andre, på grunn av svært omfattende bruk av sitater og referanser til forskjellige fredspedagoger, arrangører og lærde, var det flere ganger da forfatterens stemme gikk tapt. Å hoppe fra en lærd eller ressurs til en annen skapte en ofte hakkete tekst som ikke tiltrukket leseren eller ga en klar tråd midt i mange ekspertuttalelser. Da hun kommenterte eller ga innsikt, var det antagelser og skjevheter som ga bekymring. For eksempel er ikke alle enige om at politiet er militarisert. Ulike fortellinger og akademiske tekster viser at det kan være en viss grad av konsensus blant fredsforkjemperne om at politiarbeid har en tendens til militarisering i USA, og hun prøver å utforske denne virkeligheten til en viss grad (20ff), men igjen, avhengig av publikum, kan hun trenge å støtte bedre påstanden om at politi og andre institusjoner er militarisert for å bygge saken hennes mer overbevisende og sette scenen for å foreslå alternativer.

For det tredje forsøker Dr. Finley å gjøre alt i denne korte teksten, som foreslått i bokoversikten ovenfor. Ironisk nok blir oppmerksomheten mot rollen som høyere utdanning spiller i dominator- og partnerskapsmodellstrukturer og -initiativer, eller som skal spille i å bygge broer mellom akademiet og samfunnet, gitt liten oppmerksomhet. Siden dette er hyppige steder der det dannes fredsopplærere, ser det ut til at det er behov for større oppmerksomhet, utover en kort omtale av tjenestelæring (136-7).

For det fjerde ligger forfatterens styrke tydelig i spesifikke sosiale og brede institusjonelle aspekter av 'fredsopplæring', nevnt i bokens undertittel, og dermed er hennes hyppige referanse til Paulo Freire passende. Tallrike andre forfattere, forskere og forskere er kreditert av Finley med bidrag til feltet for fredsopplæring. Omvendt så det ut til å være mangel på viktige bidragsytere og lærde fra studiet av faktisk fredsbyggende praksis. Når hun snakker om 'konfliktløsning' på den globale scenen (f.eks. 114), ble ikke John Paul Lederach og Robert Schreiter, begge tempooppsettere i disiplinen, nevnt. Kay Pranis har vært sentral i å omformulere tilnærminger til ungdomskriminalitet og rettsprosesser, spesielt i USA. Det er utvilsomt andre som kan ha utdypet erudisjonen i teksten.

Til slutt, for å engasjere leserne, uansett hvem publikum er, er historier avgjørende. Historiefortelling og relasjonsbygging er hjørnesteinene i fredsbygging og fredsopplæring, så mangelen på fortellinger og eksempler fra feltet skapte en tekst som ofte var tørr og noe blottet for menneskeheten som lærere og fredsmakere prøver å helbrede og forene. Man skulle håpe at Finleys fokus på kreativitet i den siste delen av boka ville vekke historie og større fantasi. Når det er sagt, åpnet hvert kapittel med en strofe eller mer av en relevant sang, og dette var velkommen.

Noen få mindre, mer detaljerte observasjoner: a) Det var mange mindre redigeringsfeil som var distraherende. b) Mange kapitler inkluderte lister over organisasjoner eller programmer som kanskje hadde vært bedre tilpasset hennes vedlegg der hun tilbyr leserne en liste over bøker, filmer og nettsteder. Og c) en indeks ville ha vært ekstremt nyttig.

Selv om det ikke er noen tvil om at denne anmeldelsen feiler på siden av kritikk over ros, har Dr. Finley klar visdom om å tilby feltet fredsopplæring. Kanskje et mer målrettet fokus i en fremtidig publikasjon vil tillate at stemmen hennes blir hørt, publikum blir avklart og de lærde og utøverne som hun er avhengige av, blir vinner og beriket.

Christie Billups
Lewis University
billupch@lewisu.edu