Boekbespreking – Onderzoek naar vredes- en conflictstudies: een kwalitatief perspectief

Onderzoek naar vredes- en conflictstudies: een kwalitatief perspectief, onder redactie van Robin Cooper en Laura Finley, een deel in de serie: Peace Education, editors Laura Finley & Robin Cooper, Information Age Publishing, 2014, 219 pp., US $45.99 (paperback), US $85.99 (hardcover), ISBN 978- 1-62396-1.

[icon type=”glyphicon glyphicon-share-alt” color=”#dd3333″] bezoek Information Age Publishing voor meer details en om "Vrede en conflictstudies onderzoek: een kwalitatief perspectief" aan te schaffen. '

[brontype=""]

Opmerking van de uitgever: Deze beoordeling is er een in een reeks die mede is gepubliceerd door de Global Campaign for Peace Education and In Factis Pax: Journal of Peace Education and Social Justice in de richting van het bevorderen van vredeseducatie. Deze beoordelingen zijn van Informatietijdperk Publishing's Vredeseducatie serie. De serie vredeseducatie van IAP, opgericht in 2006 door oprichters Ian Harris en Edward Brantmeier, biedt verschillende perspectieven op theorie, onderzoek, curriculumontwikkeling en praktijk van vredeseducatie. Het is de enige serie gericht op vredeseducatie die door een grote uitgeverij wordt aangeboden. Klik hier voor meer informatie over deze belangrijke serie.

[/goed]

Tzijn tekst is een beknopt maar uitgebreid overzicht van kwalitatief onderzoek voor de vele velden die vallen onder de brede paraplu van 'vredes- en conflictstudies'. Het richt zich op een praktische beschrijving van methodologie boven theorie, maar het theoretische overzicht van de inleiding biedt een zinvolle basis voor het onderzoek dat in de volgende hoofdstukken wordt benadrukt. Onderzoeksstrategieën die aan bod komen zijn onder meer gefundeerde theorie, fenomenologie, casestudy, etnografie, verhalend onderzoek en participatief actieonderzoek (PAR) en het voorlaatste hoofdstuk gaat specifiek in op overwegingen bij onderzoek naar conflictgebieden. De redacteuren en medewerkers beschrijven trends en uitdagingen in het veld, zoals: het omgaan met vooroordelen en overtuigingen; het aanpakken van validiteit, betrouwbaarheid en generaliseerbaarheid in kwalitatief onderzoek; het managen van zelfzorg naast de deelnemerszorg; en het uitvoeren van onderzoek dat gelokaliseerd en contextueel is om de stemmen van deelnemers authentiek weer te geven.

De focus van het boek op reflexiviteit biedt een breed recept voor zelfreflectie door de onderzoeker en aandacht voor kritische analyse bij data-interpretatie om de ethiek van betrokkenheid bij onderzoek te verkennen. De redacteuren maken bijvoorbeeld een onderscheid dat "conventionele etnografie de neiging heeft om de status-quo te handhaven, en kritische etnografie de neiging heeft om verandering te versterken" (7). Hun oproep tot kritische etnografie is een eenvoudig en passend onderscheid voor onderzoek naar vredes- en conflictstudies. Dit onderscheid wordt in sommige hoofdstukken aangevuld met diepere vragen, zoals: Wat voor soort verandering? Wie bepaalt welke verandering er moet plaatsvinden?

De meeste hoofdstukken gaan over onderzoek naar vredestichting en vredeshandhaving na conflicten, maar Cooper en Finley stellen in de inleiding belangrijke vragen over het opzetten van kwalitatief onderzoek om positieve vrede aan te pakken. Deze benaderingen worden indirect behandeld in hoofdstuk twee, een uitstekende gids voor kwalitatief onderzoeksontwerp door Cooper en Rice, en ze worden direct behandeld als actieonderzoeksprojecten door Morrow en Finely in hoofdstuk acht. Hoewel implicaties naar voren komen in andere hoofdstukken, zoals Welty's beschrijving van Organizational Etnography in hoofdstuk zes, zouden meer voorbeelden van participatief actieonderzoek (PAR) of institutionele etnografie aanvullende inhoud geven aan onderzoeksmethoden die direct een focus op positieve vrede ondersteunen. Dit is mijn enige twijfel over een verder uitstekend volume.

Sleutelbegrippen in de tekst sluiten goed aan bij vredes- en conflictstudies, inclusief een praxis-oriëntatie; ethische zorgen over representatie, reflexiviteit en positionaliteit met conflict- en post-conflictonderwerpen; en veiligheid voor zowel proefpersonen als onderzoeker. De tekst is praktijkgericht en stelt dat vredes- en conflicttheorie moet worden betrokken bij de onderzoekspraktijk in kwalitatief onderzoek, zodat de een de ander informeert. Laura Finley's hoofdstuk drie, 'Stem geven: met behulp van gefundeerde theorie om de percepties van leraren op schoolgeweld en de reacties erop te onderzoeken', is een mooi voorbeeld van onderzoekspraxis die gebruik maakt van creatieve spanningen tussen theorie en praktijk om representatie veilig te stellen, terwijl diepere thema's en geconstrueerde betekenissen. De ethiek van representatie wordt benadrukt in de inleiding en behandeld door meerdere voorbeelden in het boek als een primaire zorg van kwalitatief onderzoek. Vredesonderzoek en conflictonderzoek - vooral over de grenzen van geslacht, klasse, ras en nationaliteit heen - vereist de reflexiviteit van onderzoekers om actief kritiek te leveren en het reproduceren van cultureel geweld te vermijden. Deze dynamiek van positionaliteit komt vooral goed aan de orde in bijdragen van Welty (hoofdstuk zes) en Hiller & Chaitlin (hoofdstuk zeven). Hoofdstuk negen, ook door Julia Chaitin, is getiteld 'We zullen het interview moeten verplaatsen; de luchtalarmsirene ging net weer af'. Het is zowel een waarschuwend verhaal als een verkenning van de spanningen tussen rigoureus onderzoek en de fysieke en psychologische veiligheid van onderzoekers en deelnemers in relatie tot geweld en conflict in onderzoek.

Het afsluitende hoofdstuk, door redacteuren Finley en Cooper, biedt een kijkje in de toekomst van kwalitatief vredesonderzoek, inclusief community-based research (CBR), en het gebruik van kunst in onderzoek naar vredes- en conflictstudies. Door deze vooruitstrevende inzichten wilde ik meer voorbeelden van onderzoeksmethoden die agency bij deelnemers promoten als een openhartige doelstelling van onderzoek naar vredes- en conflictstudies, zoals de eerder genoemde PAR, en onderzoeksmethoden die macht direct en systematisch ter discussie stellen, zoals institutionele etnografie.

De belangrijke thema's die in dit boek aan de orde komen, deden me denken aan een recent gesprek met een manager van het VN-departement voor vredeshandhavingsoperaties (DPKO). Hij identificeerde de spanning tussen rigoureus kwalitatief onderzoek en de dringende behoefte van veldoperators: tussen de tijdrovende zorg die nodig is voor onderzoeksontwerp, ethische betrokkenheid en doordachte analyse, en de korte en dynamische tijdsbeperkingen voor het beoordelen, begrijpen en handelen in vredeshandhaving operaties. Onderzoekers op het gebied van vredes- en conflictstudies hebben dringend werk voor de boeg, om zinvolle onderzoeksagenda's te ontwikkelen en tegelijkertijd te voorzien in de kritieke en tijdgevoelige behoeften van vredeshandhaving, vredestichting en vredesopbouw. Onderzoek naar vredes- en conflictstudies: een kwalitatief perspectief is een belangrijke stap in deze richting, een coherente en nuttige tekst voor onderzoekers, docenten, studenten en praktijkmensen. Aangezien ik boeken overweeg voor een nieuwe cursus kwalitatief onderzoek in mijn bacheloropleiding Justice and Peace Studies, staat dit boek bovenaan mijn lijst.

Mike Klein
Ministerie van Justitie en Vredesstudies
Universiteit van St. Thomas, Minnesota