Boekrecensie - Peace Jobs: een studentengids voor het starten van een carrière voor vrede

Vredesbanen: een studentengids voor het starten van een carrière voor vrede door David J. Smith, een deel in de serie: Peace Education, editors Laura Finley & Robin Cooper, Information Age Publishing, 2016, 183 pp., US $45.99 (paperback), US $85.99 (hardcover), ISBN 978-1-68123 -330-7

Update (1-17-2017): Information Age Publishing biedt een korting op de webprijs van $ 33.99!

[icon type=”glyphicon glyphicon-share-alt” color=”#dd3333″] bezoek Information Age Publishing voor meer details en om "Vredebanen: een studentengids voor het starten van een carrière Werken voor vrede" aan te schaffen. '

[brontype=""]

Opmerking van de uitgever: Deze beoordeling is er een in een reeks die mede is gepubliceerd door de Global Campaign for Peace Education and In Factis Pax: Journal of Peace Education and Social Justice in de richting van het bevorderen van vredeseducatie. Deze beoordelingen zijn van Informatietijdperk Publishing's Vredeseducatie serie. De serie vredeseducatie van IAP, opgericht in 2006 door oprichters Ian Harris en Edward Brantmeier, biedt verschillende perspectieven op theorie, onderzoek, curriculumontwikkeling en praktijk van vredeseducatie. Het is de enige serie gericht op vredeseducatie die door een grote uitgeverij wordt aangeboden. Klik hier voor meer informatie over deze belangrijke serie.

[/goed]

Dfervent J. Smith, die bekend staat in vredeseducatie vanwege zijn werk als adviseur en opvoeder en zijn vroegere functies bij het US Institute of Peace, schreef Vredesbanen om een ​​vraag te beantwoorden die studenten hem vaak stellen: Hoe kan ik een baan krijgen om voor de vrede te werken? Dat iedereen vredeswerk kan doen in bijna elk beroep, is een centrale bewering van dit boek, dat een lens voor loopbaanbegeleiding biedt voor de opkomende brede reikwijdte van vredeseducatie. Smith formuleert het boek in termen van de druk waarmee studenten tegenwoordig worden geconfronteerd om de universiteit te beschouwen als een beroepsopleiding en om de vrije kunsten te devalueren: ze zullen de universiteit beëindigen met hoge studieschulden en de arbeidsmarkt is krap. De studie van vrede overbrugt de kloof, suggereert Smith, door studenten uit te nodigen een gevoel van doelgerichtheid te ontdekken terwijl ze zich voorbereiden op de carrières van de toekomst.

Studenten van de millenniumgeneratie vormen de doelgroep van Smith. Hij haalt peilingen aan waaruit blijkt dat ze zich inzetten voor sociale verandering. Vredesbanen toont deze generatie concrete carrièremogelijkheden. De tien hoofdstukken introduceren een breed scala aan beroepen en adviseren studenten hoe ze zich hierop kunnen voorbereiden voor en tijdens de universiteit. Hoewel vredesberoepen met 'directe actie', zoals humanitaire hulp en diplomatie, weinig en moeilijk te krijgen zijn, suggereert Smith dat banen voor 'indirecte actie' bijna onbeperkt zijn. Hij beschrijft drie factoren die de toekomst van vredeswerk vormgeven: de mainstreaming van vredes- en conflictkennis in alle beroepsgebieden, de toepassing van creativiteit om structureel geweld aan te pakken en destructieve conflicten te voorkomen, en de 'soft skills'-vaardigheden die verband houden met een vrije kunsteducatie, zoals leiderschap, communicatie en probleemoplossing. Hoofdstukken in Vredesbanen zijn gewijd aan carrières in diplomatie, mensenrechten, recht, niet-gouvernementele en intergouvernementele organisaties, waaronder zowel humanitaire als militaire carrières, vredesonderwijs, sociale rechtvaardigheid, milieuactivisme, gezondheidswerk, gemeenschapswerk, op geloof gebaseerde benaderingen, kunst en wetenschappen, technologie, en de media. De bijlagen bevatten een lijst met 86 vredestaken, een verklarende woordenlijst, een lijst met online bronnen en aanbevelingen om verder te lezen.

Elk hoofdstuk begint met een fictief verhaal van een leerling die vragen heeft over vredeswerk en loopbaanvoorbereiding, en wordt gevolgd door praktische begeleiding. Lezers maken kennis met sleutelbegrippen, zoals vredesopbouw, vredestichting en vredeshandhaving, en met organisaties die zich met deze activiteiten bezighouden. Contexten voor vredeswerk omvatten diverse actuele kwesties en bewegingen zoals #BlackLivesMatter, reproductieve gerechtigheid, aanranding, LGBTQ-rechten, hiv/aids en pesten op scholen en op het werk. Beroemde figuren zoals Gandhi, Martin Luther King, Jr. en Albert Einstein worden strategisch afgebeeld als jongeren, niet veel ouder dan de lezer. Kaders en figuren integreren onderzoeksresultaten en fundamentele concepten in de tekst. Elk hoofdstuk bevat ook levensechte profielen van jongeren in vredesberoepen en eindigt met reflectievragen over de profielen en stappen die de lezer kan nemen om de onderwerpen van het hoofdstuk verder te verkennen. Elk hoofdstuk heeft een uitgebreide referentielijst met een verscheidenheid aan bronnen - wetenschappelijk, nieuws, organisatorisch en gouvernementeel - waarvan vele zeer actueel.

Mijn kritiek op Vredesbanen betreft hoe het zal werken voor de beoogde lezers. Voor $ 45.99 is de prijs hoog voor studenten. De overvloedige tekstvakken en figuren, hoewel waardevol, verwarren de hoofdstukken visueel. Verder, in zijn streven om vredesvaardigheden te mainstreamen, houdt het boek een kritische houding tegen over de manieren waarop goedbedoeld werk indirect geweld kan aanwakkeren.

Toch is in veel opzichten Vredesbanen is een boek waar vredesopvoeders op hebben gewacht. Het vangt de voorhoede van het veld in zijn inclusieve aandacht voor verschillen in geslacht, seksualiteit, klasse en ras, en in zijn uitpakken van vredesopbouw als een uitgebreid kader voor onderwijs en loopbaanplanning. Het boek zal van waarde zijn voor studieadviseurs, loopbaancentra, academische adviseurs en mentoren, vredesleraren en faculteiten die de ontwikkeling of verbetering van studieprogramma's plannen. Smith voegt handig een tabel toe uit zijn boek uit 2014 Vredesopbouw in Community Colleges over het inbrengen en integreren van vredesstudies in het hele curriculum, wat een brede institutionele context suggereert voor het loopbaanadvies dat: vrede baan aanbiedingen. Het boek is uniek in breedte; andere beschikbare vredeseducatie-gerelateerde werkgidsen in boekvorm (bijv Bemiddeling Loopbaangids door Forrest S. Mossen) zijn eng gespecialiseerd. Er zijn verschillende online vacatures, maar ze missen de contextualisering en breedte van Smith's boek en worden niet allemaal regelmatig bijgewerkt.

Omdat Vredesbanen is gericht op studentenlezers, kunnen docenten het waardevol vinden als cursustekst. De hoge prijs doet me aarzelen om het aan te bevelen als aanvullende tekst, hoewel het vooral goed zou passen bij Houston Wood's Uitnodiging voor vredesstudies (2016), waarmee het veel gemeen heeft: up-to-date onderzoek, brede inpassing van diverse bewegingen en identiteiten, en een breed scala aan beroepscontexten waarin vrede kan worden beoefend. Omdat Smith echter belangrijke theoretische concepten door de teksten heen introduceert en elk hoofdstuk bronnen voorstelt voor verkenning die verder gaan dan de tekst, is het denkbaar dat docenten Vredesbanen als de kerntekst - een mogelijkheid die vragen oproept over hoe academische programma's introductiecursussen zien en of ze in het curriculum ruimte kunnen maken voor een cursus die carrières centraliseert.

Het uitgebreide raamwerk dat het boek van Smith identificeert voor het opnemen van loopbaanbegeleiding in vredeseducatieprogramma's, maakt des te belangrijker dat programma's studenten betrekken bij een kritische analyse van de systemische en praktische realiteit van beroepsdomeinen. Smith stipt enkele punten van kritiek aan, bijvoorbeeld de vermenging van militarisme met vredesopbouw en de verstoringen die humanitaire inspanningen kunnen veroorzaken bij de doelgroepen. Ongeacht het beroepsveld waar studenten voor vrede willen werken, ze hebben een goed begrip nodig van structureel en cultureel geweld, inclusief de effecten van neoliberaal beleid en neokoloniale praktijken, en de mogelijkheden en beperkingen van mensenrechtenbenaderingen, evenals zelfreflectievaardigheden als bondgenoten en pleitbezorgers. Programma's moeten alert zijn op de beperkingen van vrijwilligerswerk als een beroepsinstroom voor studenten met een lager inkomen, en op de manieren waarop hun promotie van servicemogelijkheden die ervaringen omlijsten als avonturen die bevoorrechte deelnemers een goed gevoel over zichzelf zullen geven, tot verwaarlozing van hun mogelijke schadelijke gevolgen voor de gemeenschappen die worden bediend.

Janet Gray
Het College van New Jersey
[e-mail beveiligd]