Boekrecensie: “Onderwijs in ontwikkelingen: Vol 3” door Magnus Haavelsrud

Magnus Haavelsrud, “Onderwijs in ontwikkelingen: Volume 3”
Oslo: Arena, 2020

beschikbaar voor aankoop via amazon.com

Inleiding / Overzicht van het boek

In dit boek over vredeseducatie – “ontwikkelingen” in het meervoud – is geïnspireerd door de Zweedse sociaal wetenschapper Gunnar Myrdal toen hij – in kritiek op het dominante denken in de economie in de jaren 60 – ontwikkeling beschreef als een opwaartse beweging van kwaliteiten van waarde in een samenleving en in de wereld. Dit boek beschouwt vrede als een waarde. Volgens de recente theorie van Johan Galtung wordt vrede opgebouwd door opwaartse bewegingen van rechtvaardigheid en empathie, evenals processen van genezing van vroegere en huidige trauma's in combinatie met geweldloze conflicttransformatie. Deze vredeskwaliteiten kunnen op alle plaatsen en tijden worden onderzocht, van het dagelijks leven tot op mondiaal niveau. Er wordt beweerd dat educatieve energie van onderaf en politieke energie van bovenaf de neiging hebben om harmonie te zoeken - zelfs in contexten van sterke tegenstellingen tussen culturen en structuren. Deze dynamiek kan worden weerspiegeld in kritiek op en strijd tegen problematische contextuele omstandigheden, maar ook in constructieve ideeën en plannen om die omstandigheden te veranderen. De culturele stem van het onderwijs is daarom van politieke relevantie en wijst op de noodzaak van transformatie van problematische – soms gewelddadige – contextuele omstandigheden. In het geval dat dergelijke omstandigheden zich voordoen, kan pedagogische activiteit reageren door zich aan te passen aan de status-quo - of weerstand te bieden. Als dergelijke weerstand niet mogelijk is binnen het formele onderwijs, is het altijd mogelijk (in verschillende moeilijkheidsgraden en gevaar) in het informele en/of niet-formele onderwijs.

In deel 1 wordt betoogd dat educatie in ontwikkelingen naar meer vrede een onderwerp van transdisciplinaire omvang is. Het omvat inhoud variërend van dyadische relaties (en zelfs innerlijke vrede) tot de overweldigende structuren op mondiaal niveau. Microculturele kwaliteiten ontmoeten kwaliteiten in mondiale structuren en hun relaties zijn bepalend voor het creëren van meer vredesontwikkelingen - waarbij actoren van individuen tot natiestaten en mondiale bedrijven evenals organisaties op elk niveau/tijdstip betrokken zijn. Hoofdstukken 1 tot en met 3 introduceren theoretische perspectieven op onderwijs in ontwikkelingen naar vrede, waarbij de complexiteit van de inhoud niet alleen de vraag oproept wat als geldige inhoud moet worden beschouwd, maar ook hoe inhoud zich verhoudt tot verschillende communicatievormen en verschillende contextuele omstandigheden. Dialectische relaties tussen inhoud, vormen en contextuele omstandigheden staan ​​centraal in transdisciplinaire methodologieën - waarvan de embryonale wortels te vinden zijn in vredeseducatieve initiatieven zoals geïllustreerd in de strijd tegen de Zuid-Afrikaanse apartheid, Borrelli's sociaal werk onder straatkinderen in Napels en Nomura's levenslange geïntegreerd onderwijs uit Japan (hoofdstuk 4).

In deel 2 wordt betoogd dat het begrip van de relaties tussen micro en macro respect vereist voor meerdere epistemologieën die geworteld zijn in de leefwereld van mensen wanneer ze hun deelname aan ontwikkelingen naar meer vrede zoeken. Levenswerelden die worden geportretteerd in romans van jonge Zuid-Afrikaanse auteurs, dienen als voorbeelden van hoe mensen zich tot elkaar verhouden in de transformatie van apartheid naar democratie (hoofdstukken 5 en 6). Hoofdstuk 7 belicht de wortels van de huidige constitutieve regels die zijn geërfd van vroegere rijken en hoofdstuk 8 bespreekt hoe de sociale wetenschap nog steeds wordt gekenmerkt door multiparadigmatische spanningen in haar begrip van macht en kennis.

Deel 3 gaat over onderwijsbeleid en -methodieken. Hoofdstuk 9 presenteert een educatief beleidskader voor participatie, democratie en geweldloos burgerlijk verzet in Latijns-Amerikaanse omstandigheden. Hoofdstuk 10 bespreekt kwesties van transnationale en neoliberalistische beleidsvorming in het onderwijs, bevorderd door de OESO en het laatste hoofdstuk herziet de methodologie voor vredesleren in het licht van Johan Galtungs theorie van vrede.

beschikbaar voor aankoop via amazon.com

Book Review

door Howard Richards

Professor Magnus Haavelsrud, onderwijssocioloog aan de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie, heeft weer een onmisbaar deel van zijn essays over onderwijs voor vrede samengesteld. Ze zijn elf. Hoofdstuk 1, Heroverweging van vredeseducatie; Hoofdstuk 2, Mensenrechtenpraktijk leren; Hoofdstuk 3, Vredespedagogieën analyseren; Hoofdstuk 4, Drie wortels van transdisciplinaire analyse in vredeseducatie; Hoofdstuk 5, De Academie, Ontwikkeling en Moderniteit's "Andere"; Hoofdstuk 6, Contextuele specificiteit in vredeseducatie; Hoofdstuk 7, Leren over contextuele omstandigheden uit verhalen; Hoofdstuk 8, Macht en kennis in multiparadigmatische wetenschap; Hoofdstuk 9, Een alomvattend programma voor het ontwikkelen van beleid inzake onderwijs voor participatie, democratie en burgerverzet vanuit een geweldloos perspectief: de Latijns-Amerikaanse casus; Hoofdstuk 10, Vredeseducatie De realiteit onder ogen zien; Hoofdstuk 11, Herziening van vredesleermethodologie.

Alicia Cabezudo van de Nationale Universiteit van Rosario in Argentinië is co-auteur van hoofdstuk 1 en 9. Oddbjørn Stenberg van de Universiteit van Tromsø is co-auteur van hoofdstuk 3.

De hoofdstukken van het boek, en zelfs het hele leven van de auteur, zijn opmerkelijk volhardend in het hardnekkig nastreven van wat in wezen een enkele vraag is: wat kunnen we doen als mensen en als opvoeders met rationele gronden om te geloven dat onze acties de resultaten die we beogen? De resultaten die we beogen heten Peace. Vrede wordt, in navolging van Johan Galtung, aanvankelijk gedefinieerd als toenemende empathie, rechtvaardigheid, transformatie van conflicten en genezing van trauma's. Maar dit is slechts initieel. Het invullen van de betekenis van deze vier pijlers van vrede, en het aanvullen met andere perspectieven, is aan de gang.

De vraag die moet worden beantwoord, is hoe onderwijs opwaartse bewegingen naar meer vrede kan ondersteunen en misschien initiëren. Een belangrijke theoretische premisse komt van Pierre Bourdieu: de objectieve sociale wereld heeft in de loop van de tijd de neiging om harmonie te zoeken met de subjectieve disposities van de mensen (habitus). In navolging van deze gedachtegang is een uitgangspunt dat in het eerste hoofdstuk is aangekondigd en dat van toepassing is op alle hoofdstukken, dat educatieve energie van onderaf en politieke energie van bovenaf in de loop van de tijd de neiging hebben om harmonie met elkaar te zoeken. Onderwijs kan een kracht voor verandering zijn.

Anders gezegd, het conflict tussen cultuur en structuur zal voortduren zolang wat het eerste voorschrijft niet is wat een beschrijving van het tweede beschrijft. Ook in navolging van Galtung kan vredeseducatie als trilateraal worden gezien. Ten eerste gaat het om het begrijpen van de wereld zoals die is. Ten tweede gaat het over de toekomst zoals die zal zijn. Ten derde gaat het om het veranderen van de toekomst om deze beter in overeenstemming te brengen met wat zou moeten zijn.

In hun methodologieën om de wereld te begrijpen of te 'lezen', leren Haavelsrud en zijn co-auteurs veel van Paulo Freire's methode van codificatie en decodificatie. In navolging van Habermas en Freire zelf, vinden ze de subjectieve leefwerelden van de lerenden cruciaal voor moreel leren, of, in meer Freireaanse terminologie, gewetensbezwaren. Haavelsrud is vooral geïnteresseerd in het 'lezen' van de leefwerelden van mensen die leven in gewelddadige contexten, onder wrede dictaturen, en waar autoritaire regimes het onmogelijk maken vredeseducatie op scholen te geven en het te beperken tot niet-formele leerplekken. Hoofdstuk 9 over onderwijsbeleid, dat bijvoorbeeld samen met Alicia Cabezudo is geschreven, is echter algemeen toepasbaar op democratische regeringen die beseffen dat het voortbestaan ​​en de bloei van de democratie afhangt van onderwijsresultaten waar studenten komen, in de woorden van Haavelsrud 'mensenrechtenbeschermers'. ” Vredeseducatie vermengt zich met mensenrechteneducatie en onderwijs voor democratie en rechtsstaat.

Een belangrijke praktijkles is dat het leren deelnemen aan discussies en samen redeneren belangrijker is dan de conclusies die wel en niet getrokken kunnen worden. Als ik bijvoorbeeld een middelbare schoolleraar zou zijn in een landelijk district in een rode staat in de VS, zou het belangrijker zijn voor mijn studenten om te leren deelnemen aan redelijke discussies en om elkaars bijdragen aan hen te respecteren, dan om te erkennen dat Biden meer stemmen kreeg dan Trump.

Anticiperen op de toekomst vereist een levenslange betrokkenheid van vredesopvoeders en de universitaire programma's die hen voorbereiden, met de vele kwesties waarover eindeloos wordt gedebatteerd in de sociale en natuurwetenschappen en de filosofie en methodologie van de wetenschap. Het vereist verwelkomende stemmen die het kolonialisme tot zwijgen heeft gebracht. Maar hoewel vredeseducatie in principe verschillende paradigma's en verschillende perspectieven omvat, is het niet alsof niets voorspelbaar is. Het is voorspelbaar dat als de huidige dominante macrostructuren niet veranderen, de mens zijn leefgebied onbewoonbaar zal maken. Hoewel deze specifieke kwestie niet in dit boek wordt besproken, lijkt het te worden aangenomen dat dezelfde afwezigheid van vredeseducatie die de discussie over andere belangrijke kwesties waarmee de mensheid in de klas wordt geconfronteerd, uitsluit, de kritiek op de sociale krachten die ecologische rampen veroorzaken, uitsluit. Evenzo zal dezelfde participerende democratie die vredeseducatiepraktijken op microniveau gebruiken, in de loop van de tijd leiden tot meer egalitaire, vrijere en meer broederlijke macrostructuren die bevorderlijk zijn voor het onder ogen zien, vrijelijk bespreken en rationeel omkeren van de opmars van de mensheid naar eco-zelfmoord. (bijvoorbeeld p. 155)

Haar inzet voor het streven om de toekomst te veranderen om te maken wat meer zal zijn als wat zou moeten zijn, maakt vredeseducatie tot een normatief veld. Vrede is een ideaal. Vrede onderwijzen is idealen onderwijzen.

In de woorden van Haavelsrud, die op zijn beurt Betty Reardon citeert: “Vredeseducatie is daarom niet alleen een experiment met ideeën, maar omvat het doel om te handelen voor transformatie van zowel het zelf als de wereld. Dit houdt in "... de ontwikkeling van een authentiek planetair bewustzijn te bevorderen dat ons in staat zal stellen om als wereldburgers te functioneren en de huidige menselijke conditie te transformeren door de sociale structuren en de denkpatronen die haar hebben gecreëerd te veranderen." (p. 185, met een citaat van Betty Reardon, Comprehensive Peace Education: Educating for Global Responsibility. New York: Teachers College Press, 1988. p. x)

Limache, Chili 1 februari 2021
Howard Richards

Wees de eerste om te reageren